Prvi rezultati mjerenja digitalne finansijske pismenosti na uzorku punoljetnih osoba u Bosni i Hercegovini

Područje finansijske pismenosti razvija se u skladu s novim trendovima vođenim rastućim značajem digitalnih finansija. Promjene u okruženje istakle su vitalnu potrebu za razvojem digitalne finansijske pismenosti. Naučnici i istraživači sve više prepoznaju ključnu važnost sticanja znanja i vještina potrebnih za snalaženje u svijetu složenih digitalnih finansijskih transakcija, kripto valuta, online bankarstva i digitalnih investicijskih platformi.

U ovoj studiji prezentirani su rezultati istraživanja provedenog u Bosni i Hercegovini (BiH), u zadnjem kvartalu 2022. godine. Kreiran je anketni upitnik na bazi OECD/INFE metodologije (2022) za mjerenje različitih dimenzija finansijske pismenosti. Korištenjem različitih tehnika prikupljanja podataka, uključujući lične, te kompjuterski i telefonski podržane intervjue (PAPI, CAPI, CATI) prikupljen je reprezentativan set podataka koji se sastoji od 1.096 kompletiranih anketa, pri čemu ispitanici dolaze iz svih dijelova BiH.

Najvažniji doprinos ove studije je u procjeni nivoa digitalne finansijske pismenosti i njenih komponenti među punoljetnim osobama iz uzorka, što je prva studija ove vrste u BiH, kao tranzicijskoj zemlji i zemlji u razvoju. Nadalje, naše istraživanje identificira značajne razlike u nivoima digitalne finansijske pismenosti zasnovane na ličnim i sociodemografskim karakterisktima ispitanika, kao što su starost, spol, urbano ili ruralno prebivalište, obrazovanje, prihod i pristup internetu, kao i samosvijest o finansijskom znanju (subjektivno finansijsko znanje), posjedovanje tekućeg računa i kreditne kartice. Rezultati ankete naglašavaju nizak nivo digitalne finansijske pismenosti za analizirani uzorak, što ukazuje na potrebu razvoja politika i intervencije vlade u rješavanju ovog problema.

Referenciranje:

Zaimovic, A., Meskovic, M. N., Dedovic, L., Arnaut-Berilo, A., Zaimovic, T., & Torlakovic, A. (2024). Measuring Digital Financial Literacy. Procedia Computer Science, 236, 574-581.

Članak je dostupan putem webstranice žurnala Procedia Computer Science, Elsevier:

http://dx.doi.org/10.3390/su15129358