Finansijska edukacija, finansijska inkluzija kao i finansijska zaštita potrošača su tri ključne komponente potrebne za finansijsko osnaživanje pojedinca kao i stabilnost finansijskog sistema. Shodno tome, OECD/INFE (2020) označava procjenu finansijske pismenosti odraslih osoba kao ključnu komponentu svake uspješne državne strategije, te kao važan aspekt opće stabilnosti finansijskog sistema. OECD/INFE (2020) definira finansijsku pismenost kao kombinaciju svijesti, znanja, vještina, stavova i ponašanja neophodnih za donošenje racionalnih finansijskih odluka i konačno postizanje individualnog finansijskog blagostanja.
Obzirom da Bosna i Hercegovina nije bila dio ranijih OECD/INFE međunarodnih istraživanja o finansijskoj pismenosti, osnovni cilj projekta Finansijska pismenost u Bosni i Hercegovini bio je anketiranje stanovništva u Bosni i Hercegovini primijenjenom recentne OECD/INFE metodologije (OECD, 2022) s ciljem evaluacije finansijske pismenosti stanovništva. Provedeno istraživanje obuhvatilo je reprezentativan i slučajan uzorak bh. opće odrasle populacije, a anketirani su ispitanici iz približno 100 općina, od ukupno 142 općine u BiH. Rezultati su prezentirani u UNSA 2022 Anketi o finansijskoj pismenosti odraslog stanovništva u Bosni i Hercegovini (Zaimović et al., 2024).
OECD/INFE metodologija (OECD, 2022) primijenjena je u anketiranju MSME meandžera u Kantonu Sarajevo. Uzorak ove ankete adekvatno odražava strukturu preduzeća u Kantonu Sarajevo u pogledu veličine preduzeća i područja djelatnosti. Detaljni rezultati prezentirani su u UNSA 2023 Anketi o finansijskoj pismenosti MSME menadžera u Kantonu Sarajevo (Zaimović et al., 2024).
Na online platformi projekta FinEdu UNSA, osim studija i istraživanja, dostupni su i različiti digitalni edukacijski sadržaji razvijeni na projektu. Interaktivne online ankete daju uvid u nivo finansijske pismenosti, digitalne finansijske pismenosti i finansijske otpornosti pojedinca, putem izračuna skorova različih komponenti finansijske pismenosti i otpornosti. Interaktivne ankete omogućavaju benchmarking ostvarenih rezultata s prosjekom opće odrasle populacije u BiH, globalno i u OECD zemljama, na bazi najnovijih istraživanja. Na ovaj način korisnik ankete može izvršiti samoprocjenu vlastitog znanja, stavova i ponašanja, otpornosti i blagostanja u odnosu na prosječne skorove, kod nas i u svijetu.
Kao rezultat provednih istraživanja o finansijskoj pismenosti odraslog stanovništva u Bosni i Hercegovini i MSME menadžera u Kantonu Sarajevo, publikovana su ili su u procesu publikovanja četiri naučna rada:
Zaimovic, A., Omanovic, A., Dedovic, L., Zaimovic, T., (2025), The Effect of Business Experience on Fintech Behavioural Adoption among MSME Managers: The Mediating Role of Digital Financial Literacy and its Components, Future Business Journal, paper accepted, in publishing, https://doi.org/10.1186/s43093-025-00432-x
Zaimovic, A., Omanovic, A., Nuhic Meskovic, M., Arnaut-Berilo, A., Zaimovic, T., Dedovic, L., & Torlakovic, A. (2025). The nexus between digital financial knowledge and financial inclusion: digital financial attitudes and behaviour as mediators enhancing financial inclusion. International Journal of Bank Marketing. Vol. 43 No. 2, pp. 388-423, https://doi.org/10.1108/IJBM-01-2024-0053
Zaimovic, A., Nuhic Meskovic, M., Dedovic, L., Arnaut-Berilo, A., Zaimovic, T., & Torlakovic, A. (2024). Measuring Digital Financial Literacy. Procedia Computer Science, 236, 574-581, https://doi.org/10.1016/j.procs.2024.05.068
Zaimovic, A., Torlakovic, A., Arnaut-Berilo, A., Zaimovic, T., Dedovic, L., & Nuhic Meskovic, M. (2023). Mapping financial literacy: A systematic literature review of determinants and recent trends. Sustainability, 15(12), 9358, https://doi.org/10.3390/su15129358
Univerzitet u Sarajevu – Centar za istraživanje i razvoj implementator je projekta.
Projekat je sufinansiran od strane Ministarstva za nauku, visoko obrazovanje i mlade Kantona Sarajevo prema Javnom pozivu za sufinansiranje naučnoistraživačkih projekata iz 2022. godine.